Sony verheldert gebruik van RAM-geheugen PS4
Enkele dagen geleden concludeerden de mensen van Eurogamer op basis van "interne documenten" dat de PS4 ontwikkelaars tot 5,5GB aan RAM-geheugen kon geven om mee aan de slag te gaan. 4,5GB zou standaard altijd voorradig zijn, met nog eens 1GB aan "flexibel geheugen" dat gebruikt kan worden als het besturingssysteem het niet nodig heeft. Dit impliceerde echter ook dat de game het extra geheugen terug zou moeten afstaan indien het besturingssysteem dat zou vragen. Sony heeft deze uitleg nu wat bijgestuurd.
Volgens Sony werd het flexibele geheugen verkeerd geïnterpreteerd. Naast het directe geheugen, dat volgens het traditionele model altijd beschikbaar is en speciaal wordt vrijgehouden voor games, is er het flexibele geheugen dat weliswaar wordt beheerd door het besturingssysteem, maar er niet door wordt gebruikt voor zichzelf. Het besturingssysteem beheert het extra geheugen in naam van de game, en het extra geheugen is dus ook 100% door de game te gebruiken. Het besturingssysteem zal dit extra geheugen dus niet terug kunnen opeisen wanneer een game er gebruik van maakt.
Sony wilde verder wel geen commentaar geven over de grootte van het extra RAM-geheugen dat games zouden kunnen gebruiken. Het directe geheugen bedraagt alleszins 4,5GB. Het extra geheugen dat eventueel nog aangesproken kan worden, bedraagt vermoedelijk iets tussen de 512MB en 1GB.