Forza 5-download dan toch niet (volledig) verplicht om te spelen
Onduidelijkheid lijkt voorlopig het codewoord te zijn in de communicatie van de laatste maanden bij Microsoft. Er kwamen nogal tegenstrijdige berichten uit ten tijde van E3 en nadien besloot men ook een aantal zaken terug te keren, ten voordele van de gebruiker. Bij Forza Motorsport 5 kwam Dan Greenawalt van Turn 10 (de maker) onlangs melden dat er een gratis download noodzakelijk was om het spel te kunnen spelen, maar hij nuanceert die uitspraak nu enigszins.
"In het begin van het spel zal je tegen Drivatars racen die al op het schijfje staan. Tijdens het spelen zal de speler gevraagd worden om met Xbox Live te verbinden, zodat er een volledig nieuwe groep Drivatar-tegenstanders kan worden gedownload, volledig gecreëerd door [de data van] de speler. Het gaat niet om een grote download, maar het bevat genoeg Drivatars om alle moeilijkheidsgraden te overbruggen. Door te verbinden kan je ook nieuwe content downloaden, maar de grote meerderheid van de launch-content staat op het schijfje. Deze download bevat gewoon bijkomende wagens en circuits en de gameplay wordt niet gehinderd door de download, want dat gebeurt op de achtergrond."
"De speler zal niet tegengehouden worden om het spel te spelen, maar diepgaandere gebieden van de career mode werden zo opgebouwd dat ze gebruik maken van deze bijkomende wagens en circuits. Dat deden we ook al bij de vorige Forza, door zowel gratis en premium content te voorzien bij de lancering. Het is op sommige vlakken gelijkaardig met wat er op Disc 2 stond van Forza 4. Deze keer hebben we de diepgaandere vooruitgang van de career mode volledig opgebouwd om deze downloadable launchcontent te benutten."