Ubisoft: Beginnen geen game zonder franchisepotentieel
Games ontwikkelen is een dure bedoening geworden en om telkens een nieuwe game uit de grond te stampen in de hoop dat het ook aantrek heeft bij het grote publiek is dan ook een risico. Ubisoft heeft zo onder meer Watch_Dogs, The Crew en The Division in de maak, maar alle games die het tegenwoordig ontwikkelt, moeten wel franchisepotentieel hebben.
"Natuurlijk [willen we dat Watch_Dogs een franchise wordt]. Daar draaien al onze games om. We beginnen er zelfs niet aan als we niet denken dat er franchisepotentieel is. Er zijn geen losse flodders meer, dat is te duur", stelt Tony Key van Ubisoft. Daarbij wordt marketing ook steeds belangrijker en wordt dat ook al veel vroeger in het project betrokken. "Door meer marketing te doen, proberen we het risico te verkleinen. We steken zoveel tijd, energie en geld in ervaringen als Watch_Dogs en Assassin's Creed dat we dat ook op marketingvlak moeten doen. Je zet zoveel in op de ontwikkeling dat je het over de hele lijn moet doen. Het werd twee jaar geleden duidelijk dat we in een blockbuster-wereld leven."