"Consoles bieden stabiel platform voor ontwikkelaars"
Het gebeurt wel vaker dat games een lange ontwikkelperiode doormaken en dat het daarbij zelfs noodzakelijk is om van engine te veranderen om het spel nog enigszins naar de huidige normen over te brengen. Dat brengt extra kosten en programmeerwerk met zich mee en dat willen vele ontwikkelaars uiteraard vermijden.
Volgens Mark Cerny, de man achter de PlayStation 4, is dat echter een voordeel van consoles. "Ontwikkelaars hebben de kans om de architectuur te bestuderen, omdat die vele jaren niet verandert. Ze kunnen de geheimen leren en steeds betere performantie eruit halen. Consoles vormen een stabiel platform. Dat is echt belangrijk omdat sommige ontwikkelaars vijf jaar bezig zijn om een game uit de grond te stampen. Dat de hardware gedurende die periode niet verandert, laat hen toe om titels uit te brengen die anders niet mogelijk zouden zijn", zegt Cerny.
Hij stelt dat de PS4 de flexibiliteit en de ruimte geeft om te focussen op hun creatieve visie, in plaats van op de hardware te moeten focussen. "Uiteraard moeten we dat kunnen balanceren tegenover een goedgevulde lijst met mogelijkheden die ze later in de cyclus kunnen gebruiken. De hardware moet meegroeien door de jaren heen. Daarom omschrijf ik het als een 'supercharged' pc-architectuur. Er zit meer in dan je bij een pc zou vinden. Er zitten tal van aanpassingsmogelijkheden in, zoals wat we met de GPU en andere systeemdelen hebben gedaan. Op die manier zijn het systemen waar de programmeurs hun tanden nog in kunnen zetten na drie of vier jaar."