Sony: "Renaissance van games komt naar Playstation 4"
Mark Cerny lijkt de nieuwe goeroe te worden van Playstation-fans, aangezien hij lijkt te denken en te zeggen wat de fans willen horen. Deze keer heeft hij het over hoe de Playstation-console eigenlijk diversiteit is kwijtgespeeld op de Playstation 2 en dat men dat nu stilaan probeert terug te brengen door de zaken anders aan te pakken.
'Omdat kleine teams nieuwe spelervaringen konden creëren [op de PlayStation One], was de diversiteit qua titels behoorlijk groot. Er zat bijgevolg een zekere funfactor in en dat maakte deel uit van het PlayStation-DNA door de jaren heen", zegt Cerny. Zo werd Crash Bandicoot door 7 mensen gemaakt en verkocht het meer dan 6 miljoen exemplaren. Vanaf de PlayStation 2 werden de teams groter en moest er dus ook meer ingezet worden om games te maken, iets wat bij de PS3 enkel maar toenam.
Dat zorgde er volgens Cerny voor dat het veel moeilijker werd om kleinere games en studio's een kans te geven en daardoor ging de verscheidenheid ook verloren. "Met de komst van de PlayStation 4 hebben we de kans om het gaminglandschap drastisch aan te passen", vindt hij. Zo heeft Sony al heel wat zaken gestroomlijnd, om het zo eenvoudiger te maken om games op het platform te krijgen, of het nu op een ander model zit (free-to-play) of als partijen het zelf willen uitgeven.
"We begrijpen dat die toegankelijk enorm belangrijk is. We hebben de mensen eerst gezet, in plaats van ons eigen procédé. Je moet dus niet eerst een formuliertje invullen om als indie aan de slag te kunnen op PS3, maar gewoon iemand van Sony contacteren (zoals Shahid Ahmad, senior business development manager bij Sony). [...] We geloven dat een renaissance van games op de PlayStation 4 zal plaatsvinden. Op veel vlakken zullen we terugkeren naar de creatieve vrijheid en bredere content, de zaken die de eerste PlayStation-jaren zo onvergetelijk maakten."