Beginzones in MMO's kosten relatief veel geld, zegt Red 5-baas
Mark Ken, een veteraan wat MMO-ontwikkeling betreft en tevens de baas van Red 5, heeft tijdens een interview gepraat over het huidige MMO-model en hoe dit bijdraagt aan de ondergang van veel MMO's. Ken merkt namelijk op dat een meerderheid van de MMO-spelers slechts 10% tot 20% van de beschikbare content speelt, en dat heeft natuurlijk veel met hun level te maken. De beginnersgebieden worden vaak maar enkele uurtjes verkend en daarna voor eens en voor altijd verlaten. Zo zit je uiteindelijk met 80% tot 90% content die eigenlijk erg duur is om te maken maar die niet heel veel oplevert omdat spelers er amper mee aan de slag gaan en snel andere gebieden gaan verkennen.
Dat oudere gebieden steeds verlaten worden in het voordeel van nieuwe zones is volgens Ken een model dat niet langer houdbaar is. World of Warcraft kan het zich volgens Ken wel veroorloven om gewoon te focussen op het maken van nieuwe end-game content, maar een andere ontwikkelaar met minder middelen zou volgens Ken al snel zijn eigen graf aan het delven zijn. De reeds gemaakte content zou volgens Ken dan ook meer in leven gehouden moeten worden, en dat tracht men te doen in Firefall, de nieuwe MMO van Red 5. Daar kiest men namelijk voor een meer horizontale progressie, met verschillende dynamische evenement in eenzelfde gebied die aangepast zijn aan het niveau van de individuele speler. Op die manier heb je wel verschillende content, die volgens Ken bovendien voor een rijkere en meer geloofwaardige wereld zorgt, maar bespaar je tegelijk ook heel wat.