Voormalig Bulletstorm-ontwikkelaar praat over tweedehands, DLC en meer
Adrian Chmielarz, medeoprichter van The Astronauts en daarvoor aan de slag bij People Can Fly (bekend van Bulletstorm), heeft in een uitgebreide blogpost zijn zegje gedaan over zaken als tweedehands, DLC en meer. Dit naar aanleiding van het gewijzigde DRM-beleid voor de Xbox One dat Microsoft vorige week aankondigde. De volledige uitleg van Chmielarz kan je hier lezen, maar hieronder vind je ook een iets kortere samenvatting.
Volgens Chmielarz zijn tweedehands en het "Gamestop-model", waarbij games weer binnengebracht kunnen worden, de grote boosdoeners. Hierdoor zou namelijk geld weggetrokken worden van bij ontwikkelaars en uitgevers, waardoor die hun toevlucht zouden moeten nemen tot zaken als DLc en micro-transacties. Volgens Chmielarz zijn de meeste ontwikkelaars hier zelf geen voorstander van en beseffen ze dat zulke zaken een soort artificiële verlenging of opvulling van hun games zijn die de games er niet per se beter op maken. Het zou echter een noodzakelijk kwaad zijn omdat tweedehands nu eenmaal zoveel inkomsten wegtrekt.
Volgens Chmielarz wordt dus DLC uitgebracht om gamers langer aan een game gekoppeld te houden, waardoor die game minder snel of helemaal niet meer in het tweedehandscircuit belandt. Willen we dus af van zulke DLC, dan zou er iets moeten gebeuren aan tweedehands, maar Chmielarz geeft toe dat niemand daar voorlopig een goed antwoord op heeft, anders dan tweedehands volledig te blokkeren.
Chmielarz ziet mogelijk een oplossing in het laten verdwijnen van het typische 60 dollar-prijskaartje voor games. Volgens Chmielarz malen mensen niet meer om tweedehands en het al dan niet kunnen delen met vrienden indien de prijs laag genoeg is. Hij vergelijkt het met een film: je betaalt 10 dollar en niemand klaagt dat je de film maar één keer hebt kunnen zien.
Chmielarz weet wel niet hoe een nieuw model, met een goedkoper prijskaartje, er dan precies zou moeten uitzien. Er zijn verschillende opties, gaande van het maken van kortere games of games die in episodes verschijnen tot het scheiden van single- en multiplayer of freemium gaan. Chmielarz weet alleszins wel dat zo'n nieuw model enkel in een digitale ruimte zal werken, en in die ruimte past Gamestop niet in het plaatje. Zolang dit model dus gehanteerd blijft, ziet Chmielarz de toekomst van de game-industrie somber in.