EA: "Online pass is dood, komt niet meer terug"
Een tijdje geleden liet EA weten dat het afziet van online passes, en niet veel later werd duidelijk wat Microsoft van plan was met DRM bij de Xbox One waardoor de indruk ontstond dat EA de online pass alleen maar afvoert omdat de Xbox One die functie toch overneemt. Frank Gibeau, president van EA Labels, heeft echter gezegd dat daar niets van aan is, en dat de beslissing werd genomen na een voorstel van de interim-CEO, Larry Probst.
EA beseft blijkbaar dat de online pass een hoop frustratie met zich meebrengt voor de consument, terwijl er ook de nodige imagoschade is. Dat was dus uiteindelijk de reden voor EA om ermee te stoppen. "We gaan de online pass niet vervangen. Het komt niet meer terug. Het is dood," vertelde Gibeau. In plaats daarvan wil men focussen op andere manieren om op een meer eerlijke en aanvaardbare manier geld te verdienen. Gibeau haalde wat dat betreft FIFA Ultimate Team aan als voorbeeld. Spelers krijgen dan zelf de keuze of ze willen betalen voor bepaalde extra content en services, maar ze worden niet geconfronteerd met een negatief iets als een online pass. De uitleg van Gibeau past wat dat betreft perfect bij wat EA eerder zei, namelijk dat het nog meer focus op digitale content en services wil leggen.