Verdere opheldering maar ook vragen over PS4 en online pass
Sinds Sony een goede beurt maakte door op haar E3-persconferentie voor PS4 enige vorm van restricties voor tweedehands af te zweren, hebben verschillende topmensen van het bedrijf meer verduidelijking gegeven. Jammer genoeg lijken de verschillende uitspraken soms minutieus van elkaar te verschillen, wat soms een aanzienlijk andere interpretatie met zich mee kan brengen. In een poging om meer duidelijkheid te creëren wordt dus ook meer verwarring gezaaid, zeker als je alle uitspraken naast elkaar gaat leggen.
Jack Tretton liet weten dat DRM zou worden overgelaten aan third-party uitgevers en dat zij dus, indien zij dat wensen, alsnog een soort restrictie kunnen inbouwen. Wat dat betreft zou het eigenlijk net hetzelfde zijn als nu. Tretton zou het overigens specifiek over de online multiplayer hebben gehad, en niet over de offline singleplayer van games. Het is echter onduidelijk of third-party developers indien gewenst ook een restrictie kunnen inbouwen voor de singleplayer.
Shuhei Yoshida vertelde dat Sony zelf geen online passes meer zou gebruiken, zoals dat nu wel nog wordt gedaan bij PS3 en PS Vita voor sommige games. Dit omdat bij de PS4 het online gedeelte reeds afgehandeld wordt door PlayStation Plus, waarvoor al betaald moet worden. Volgens Yoshida geldt hetzelfde voor third-party uitgevers, al is het niet geheel duidelijk wat hij precies bedoelt. Hij lijkt te suggereren dat third-party uitgevers hun online passes zouden laten vallen omwille van PlayStation Plus, maar dat zou dan mogelijk betekenen dat de uitgevers een deel van de opbrengsten van PlayStation Plus krijgen, anders houdt het weinig steek om een eigen online pass af te voeren. Een andere interpretatie van wat Yoshida zegt is dat de online multiplayer van een game gewoon toegankelijk is via PlayStation Plus en dat er louter en alleen daarvoor geen online passes meer zouden zijn, maar dat uitgevers wel nog kunnen beslissen om voor andere zaken een restrictie of betalingsvereiste in te bouwen. Yoshida denkt dan aan het betalen voor een MMO of extra content die na de release van een game wordt voorzien.
Scott Rohde verwoordt het allemaal nog iets anders en ook nog iets scherper, al kan ook in zijn uitleg een addertje onder het gras schuilen. "We zijn er reeds voor uitgekomen en hebben gezegd dat we geen online pass gaan toelaten. En het woord 'toelaten' is hier belangrijk. Specifiek betreffende online, waar PS+ een betaling vereist om online te spelen, zouden we niet willen dat enige andere uitgever ook geld vraagt." Je zou kunnen denken dat Sony third-party uitgevers dus verbiedt om een online pass te gebruiken, maar de uitspraak van Rohde zit iets ingewikkelder in elkaar. Hij zegt namelijk dat Sony een online pass niet toelaat omwille van PlayStation Plus, maar hij zegt niet duidelijk dat dat verbod ook wordt opgelegd aan andere uitgevers. De kans is dan ook groot dat hij gewoon herhaalt dat Sony zelf geen online pass meer zal gebruiken. Verder uit hij eigenlijk gewoon de wens dat third-party ontwikkelaars geen online pass gebruiken, maar het is natuurlijk niet omdat Sony het niet wil dat andere uitgevers er ook naar zullen luisteren. Rohde zegt verder dat hij het moeilijk kan geloven dat uitgevers nog een restrictie zullen opleggen, omdat het hen in een slecht dagligt plaatst. Dit doet dan weer vermoeden dat uitgevers het wel degelijk kunnen als ze willen, maar Rohde zou het dus geen goede beslissing vinden.
Alles bij elkaar genomen blijft er dus toch nog wat onduidelijkheid over wat third-party uitgevers zullen kunnen en mogen doen op PS4. Het is nogal onlogisch om eerst te zeggen dat DRM afhangt van de uitgevers zelf om vervolgens te zeggen dat je online passes compleet zal weren. Naar alle waarschijnlijkheid is het dus een genuanceerd vergaal waarbij Sony zelf de online pass achterwege laat omwille van PlayStation Plus, en waarbij Sony third-party uitgevers aanspoort om hetzelfde te doen of een betaling te kaderen binnen een breder geheel van extra content. Het ziet er echter niet naar uit dat third-party uitgevers de vrijheid wordt ontnomen om gebruik te maken van een online pass, waardoor veel dus zou blijven zoals het nu is.