Eerste game Respawn gelekt, heet TitanFall
Sinds de makers van Call of Duty zijn vertrokken bij Activision hebben ze Respawn Entertainment opgericht om voor EA aan een nieuwe, ambitieuze game te werken. Daarover is in de loop van de afgelopen jaren amper iets van naar buiten gekomen en de grote onthulling stond gepland voor E3, maar nu is de game iets te vroeg reeds gelekt. Dat gebeurde via de nieuwste editie van Game Informer, waar de game op de cover staat. De nieuwe editie had nog niet mogen verschijnen, maar door een foutje kon alles plots al gedownload worden.
De first-person shooter van Respawn heet TitanFall en zou aanvankelijk blijkbaar enkel voor pc en Xbox One verschijnen, al zou er bij een andere studio ook een Xbox 360-versie in de maak zijn. Die exclusiviteit is er blijkbaar omdat Respawn met een klein team niet meteen wilde focussen op twee consoles. Een PS3- en PS4-versie lijkt niet meteen uitgesloten, maar voorlopig komt die er dus niet. De game staat gepland voor de lente van 2014.
Volgens Game Informer focust TitanFall zich op "next-gen multiplayer", met open mappen en een "gezonde mix van vijandige AI en echte spelers, en de ultra-krachtige titans" die ervoor moet zorgen dat de game toegankelijk is voor nieuwkomers. Op basis van een target gameplay video zou af te leiden zijn dat de levensduur drastisch is toegenomen in vergelijking met games als Call of Duty, Battlefield en Halo.
De titans waarvan sprake zijn grote mechs die spelers kunnen besturen, maar die ook op zichzelf kunnen functioneren. Je kan ze de opdracht geven een bepaald gebied te verdedigen of om jou te volgen. Ze zijn snel en hebben heel wat vuurkracht en schieten op alles wat beweegt, wat hen een geduchte tegenstander maakt. Hen neerhalen kan door op ze te springen en de "hersenen" kapot te schieten. De personages waar spelers mee spelen heten Pilots en zijn blijkbaar erg wendbaar. Ze kunnen op muren lopen en meerdere jumps maken.
Verder zijn er blijkbaar nog "legioenen van AI-soldaten" die in en uit gebouwen lopen op het reusachtige slagveld, waar ook via luchttransporten versterkingen worden aangevoerd.
Het artikel vermeldt verder Smartglass-ondersteuning, een soort van Kinect-ondersteuning, en campaign multiplayer, gewone multiplayer en een mode voor één speler die vooralsnog niet onthuld is. De game wordt gemaakt met een aangepast versie van de Source Engine, die 60fps biedt. Respawn plant gebruik te maken van de Cloud voor dedicated servers en berekeningen voor de physics en AI.