'Slechts handvol downloadable titels verkopen miljoen exemplaren'
De hoeveelheid downloadable titels is de afgelopen jaren drastisch toegenomen op PSN en XBLA, met vaak heel wat pareltjes. Toch zijn er maar weinig games die echt verbluffende cijfers weten neer te zetten en volgens de maker van StarDust is dat echter wel stilaan noodzakelijk. De reden daarvoor is dat de ontwikkelkost voor deze 'kleinere' games ook groter worden, omdat er steeds meer verwacht wordt en men deze verwachtingen wil beantwoorden, en deze kosten moeten dus ook worden terugverdiend.
"Games moeten meer opbrengen of we zullen geen kleinere games meer zien verschijnen op consoles en dat zou een groot verlies zijn voor de core gamer. Er waren deze generatie maar een handvol games die meer dan een miljoen exemplaren wisten te verkopen. Dat verbaast me, aangezien er meer dan 150 miljoen PS3- en Xbox 360-toestellen zijn. Waarschijnlijk zijn er zelfs meer dan 300 à 400 retailgames die meer dan een miljoen hebben verkocht. [...] Downloadable games zijn inderdaad kleiner als je ze vergelijkt met de grote budgetten, maar sommigen zitten al in de miljoenen dollars, dus er moet redelijk veel verkoop tegenover staan om breakeven te draaien als je 10 of 15 dollar vraagt. We hopen dat er meer gamers de weg vinden naar deze kleinere, kwalitatieve downloadable games in de nieuwe generatie. Ze moeten meer publiek bereiken en we moeten slimme manieren vinden om onze gamers te ondersteunen met extra content en hen langer aan het spelen te houden", zegt Ilari Kuittinen. Zelf is de StarDust-maker bezig aan een spirituele opvolger voor PlayStation 4.