Square Enix: 'Fans lang laten wachten op game is oneerlijk'
Square Enix heeft wel een aantal games in ontwikkeling (gehad) die heel erg lang geleden werden aangekondigd en die nog altijd niet zijn verschenen. Een voorbeeld daarvan is Final Fantasy Versus XIII. Men wil dan ook afstappen van dit proces en dat wil zeggen dat men andere manieren wil zoeken om games aan de man te brengen, zonder dat men daarvoor eerst ettelijke jaren in het geheim aan games moet werken.
"Tegenwoordig zou je kunnen stellen dat je klanten jaren laten wachten, zonder enige informatie, gewoon oneerlijk is naar hen toe. We zitten niet meer in een tijdperk waar klanten in het duister tasten tot een product klaar is. We moeten naar een zakenmodel waarbij we regelmatig met onze klanten in contact komen, voor producten die nog in ontwikkeling zijn en vooraleer ze verkocht worden. Zo kunnen klanten onze ontwikkelde games leren kennen en kunnen we zeker zijn dat we games maken die aan hun verwachtingen voldoen", zegt Yosuke Matsuda (senior executive manager) bij Square Enix.
Uiteraard heeft dit ook een winstgevend kantje voor Square Enix, want langdurige productie zorgt er voor dat je je geld in 1 ruk moet terugverdienen en dat vindt het bedrijf ook niet echt handig. Daarom wil men dichter bij de consument staan, zodat alles beter op elkaar afgestemd wordt en men dus beter weet wat het publiek wil. Verder wil men nieuwe games maken voor smartphones en tablets, waarbij men de ports en sociale games wat achterwege gaat laten. Ook zal men geen wereldwijd aantrekkelijke games proberen maken, maar meer naar gerichte ervaringen (per regio) gaan zoeken.