Xbox One: games gekoppeld aan Xbox Live-account
Update 2: er is veel verwarring ontstaan over de manier waarop de Xbox One zou omgaan met games in combinatie met meerdere accounts en consoles. Voor zover wij kunnen zien is deze verwarring er vooral gekomen omdat mensen, ook van de pers, gegeven informatie verkeerd hebben geïnterpreteerd en te snel conclusies hebben getrokken. Microsoft heeft inmiddels nog eens officieel gereageerd om wat klaarheid te scheppen. Hieronder het officiële standpunt van Microsoft, met daaronder nog wat extra uitleg over hoe alles mogelijk of zelfs waarschijnlijk in zijn werk zou kunnen gaan.
We hebben de Xbox One ontwikkeld om het voor klanten mogelijk te maken hun games in te ruilen en opnieuw te verkopen via retail. Buiten dit hebben we geen specifieke scenario's bevestigd. [...] Indien je je game bij een vriend thuis zou willen spelen, dan moet er geen bedrag betaald worden zolang je op jouw profiel ingelogd bent. |
Mogelijk scenario:
- Xbox One-games hebben standaard een unieke code die je bij installatie moet ingeven en online moet verifiëren. Een code kan maar één keer gebruikt worden. De game wordt vervolgens gekoppeld aan jouw Xbox Live-account.
- Verschillende gebruikers van dezelfde console zullen de game kunnen spelen indien de eigenaar van de console daar toestemming voor geeft. Het is echter onduidelijk of dit betekent dat meerdere accounts op eenzelfde console eenzelfde game kunnen spelen en dat de game dan gedeeld wordt onder meerdere accounts via parental controls, dan wel of alle gebruikers op dezelfde account moeten spelen.
- Indien je een reeds geïnstalleerde en gekoppelde game op een andere console wil spelen, zijn er verschillende opties. Je kan jezelf inloggen op die andere console en de game dus via jouw account spelen, in welk geval je geen vergoeding moet betalen, of je kan de game aan een nieuwe account koppelen, in welk geval er wel betaald moet worden. Vermoedelijk moet je dan opnieuw de volle prijs van de game betalen in ruil voor een activatiecode. De nieuwe gebruiker heeft deze game dan effectief aangekocht zoals hij een game in de winkel zou kopen.
- Het betalen zal dus vermoedelijk enkel vereist zijn indien je eenzelfde game aan meerdere accounts wil koppelen. Voorbeeld: je vriend wil Battlefield 4 spelen en achievements scoren op zijn account. In dat geval wordt jouw game die je "leent" aan je vriend eigenlijk aanzien als een nieuwe game, waar dus voor moet worden betaald. Indien je vriend gewoon Battlefield 4 wil spelen en achievements hem gestolen kunnen worden, dan kan hij met jouw goedkeuring via jouw account maar op zijn console spelen, zonder te betalen.
- Dat Microsoft zegt te werken aan een systeem dat het mogelijk maakt om games te ruilen en te verkopen, doet vermoeden dat er een soort online markt zal komen. Over de concrete regeling hiervan is echter nog niet veel geweten en dus kan hier enkel gespeculeerd worden. Vermoedelijk zal je je game kunnen afstaan, waardoor die niet langer aan je account gekoppeld is, maar wat je dan concreet in de plaats krijgt, is niet geweten. Misschien krijg je gewoon je activatiecode terug die dan weer "actief" wordt zodat je de code kan doorverkopen.
Update: Microsoft heeft via Twitter laten weten dat er géén toeslag betaald moet worden om tweedehands games te kunnen spelen. In de toekomst zou meer info volgen over hoe de doorverkoop en activatie van tweedehands games precies in zijn werk zal gaan.
Tijdens de onthulling van de Xbox One heeft Microsoft het, misschien begrijpelijk, niet gehad over de manier waarop games nu precies zouden werken op het systeem. Ook over het onderwerp van al dan niet verplichte online connectiviteit werd niets gezegd tijdens de show. Nu heeft Microsoft echter wel al wat meer duidelijkheid gebracht over het aspect van de games. Die zullen namelijk gekoppeld worden aan je account.
Bij de Xbox One zullen games geïnstalleerd worden op de harde schijf (tijdens de installatie kan al gespeeld worden) en gekoppeld worden aan de Xbox Live-account. Op deze manier kan nagegaan worden of het om een verse installatie gaat, dan wel om een tweede, derde, vierde, ... Kortom: het systeem kan detecteren of de game reeds geïnstalleerd is geweest op een andere console, bij een andere account of niet. Vermoedelijk zal hier de online connectie een rol spelen bij het installeren en opstarten van games, maar daar is officieel nog niets over gezegd. Wel is duidelijk dat wanneer men een bepaalde game aan een andere account wil koppelen, dat dan een bepaald bedrag moet betaald worden om dit effectief te kunnen bekomen.
Jammer genoeg is er ook wat dit aspect van de Xbox One betreft nog wat onduidelijkheid. Het zou namelijk kunnen dat het activatiebedrag dat betaald moet worden enkel van toepassing is wanneer een bepaalde game door meerdere accounts tegelijk gebruikt zou worden. In het geval van een doorverkoop, waarbij de originele eigenaar de game niet langer wil spelen, zou het bijvoorbeeld kunnen dat de nieuwe eigenaar de game gratis kan installeren en dat het spel wordt verwijderd van de account van de originele eigenaar. Wat dit betreft is het dus nog wachten op meer info van Microsoft zelf.