Studie: games met menselijke tegenstanders maken spelers agressiever
Een studie van onderzoekers aan de University of Connecticut heeft aangetoond dat spelers agressiever zijn wanneer ze tegen mensachtige vijanden strijden dan wanneer ze het tegen monsters moeten opnemen. De studie kadert in een onderzoek naar hoe spelers bepaalde features van een game percipiëren.
Voor de studie moesten 148 deelnemers de game Quake 3 Revolution spelen, een game waarin zowel monsters als meer menselijke vijanden zitten. Na afloop werd via verschillende tests de agressie van de spelers gemeten en dat op verschillende niveaus. Zo werd onder meer de verbale, cognitieve en fysieke agressie gemeten. De bevindingen zijn dat spelers die het opnemen tegen wat zij omschreven als menselijke tegenstanders agressiever waren dan spelers die het tegen gruwelijke monsters moesten opnemen. Dit ging wat tegen de verwachtingen van de onderzoekers in. Men dacht namelijk dat minder menselijke vijanden voor meer agressie zouden zorgen, maar het omgekeerde bleek waar: hoe meer mensachtige vijanden, hoe agressiever.
Hoewel de studie een over het algemeen toegenomen agressie zag, is het wel zo dat de fysieke agressie niet toenam na het spelen tegen mensachtige vijanden. De onderzoekers benadrukken ook dat deze studie niet tot haastige conclusies mag leiden. "We kunnen een hele dag praten over gewelddadige games en agressie," klinkt het, " maar we moeten voorzichtig zijn. We gaan niet één antwoord kunnen vinden en zeggen: deze is game is goed, deze game is slecht. Het zal nooit zo simpel zijn."
De onderzoekers willen nu gewoon hun onderzoek verder zetten, waar deze studie dus deel van uitmaakt. Een nieuwe studie zal onder meer nagaan of het gebruik van controllers die op echte wapens lijken een effect hebben op de agressie van spelers.