Verschuiving van FPS naar TPS in XCom Declassified vanwege tactiek
The Bureau: XCOM Declassified heeft er al een bewogen geschiedenis op zitten. Het werd eerst als XCOM aangekondigd, een first person shooter, maar gaandeweg werd het spel omgevormd naar een third person shooter waarbij je met een team aan de slag moet gaan. Toch stelt Nico Bihary, senior producer, dat het eigenlijk altijd die elementen in zich had.
"Het enige dat we deden was een verschuiving naar third person. Als je naar de video uit 2011 gaat kijken, dan zie je dat er een first person-ervaring is als je door het terrein wandelt. [...] Door dat te doen, ben je dichter bij de zaken en kan je dus beter zaken onderzoeken. Als je vijanden aanpakt, zelfs in de video van 2011, zal je zien dat de camera naar een third person-standpunt verschuift. Toen was het in de vorm van een Tac Mode, een minder elegante versie van de huidige Battle Focus. Dat is dus zeer gelijkaardig. [...] [Het third person-standpunt] geeft je een sterke visueel begrip van de omgeving. Het geeft je ook een tactische ruimte waarin je als speler rondloopt en je hebt het dus door wanneer je in de lank wordt aangevallen. We hebben de camera dus verplaatst, maar de beginselen van het spel - datgene wat The Burea of eender welke XCOM-game maakt - is altijd aanwezig geweest."