Valve experimenteert met zweet en oog-tracking
Tegenwoordig zijn heel wat partijen op zoek naar de volgende stap in gaming. Wordt het een 3D-bril, eventueel gecombineerd met een loopband om zo volledig ondergedompeld te worden in de spelwereld of wordt het eerder een analyse van bepaalde facetten van het gedrag om zo het spel aan te passen naar de speler toe. Dat zijn een paar vragen die sommigen zich stellen.
Bij Valve is men in elk geval bezig om na te gaan hoe men zweet kan gebruiken om een spel te personaliseren. Zo liet men 100 vijanden neerknallen in Left 4 Dead en werd er gemeten hoe spannend een speler dit vond. Naarmate men zenuwachtiger of meer spanning ondervond, werd het spel ook moeilijker door alles sneller te laten gaan. Verder heeft men ook geëxperimenteerd met ogen, om te zien of games op deze manier bestuurd konden worden en dat leek bij Portal 2 nog wel best goed te werken, al is en blijft het belangrijk om in te schatten dat sommige zaken dan als mikken en sommige zaken als beweging opgevat moesten worden.