Thief 4 ervaart moeilijke ontwikkeling
Blijkbaar gaat het niet zo goed bij de studio die Thief 4 moet klaar krijgen. Volgens anonieme bronnen zou het een behoorlijk wirwar van verschuivingen en hervormingen zijn, waardoor er ook heel wat veranderd is geweest bij ontwikkeling. Men begon aan de reboot in 2008 en liet daarbij zien wat de belangrijkste onderdelen van het spel zouden worden. Square Enix was tevreden met die ideeën en het project mocht verder gaan.
Toen het team groeide, werden er heel wat mensen van Ubisoft Montreal gehaald, die op hun beurt weer collega's wisten te overtuigen, waardoor er blijkbaar wel voorkeursbehandelingen werden gecreëerd binnen het team, wat tot strubbelingen leidde. Vervolgens werd er wel regelmatig gewisseld tussen lead en senior designers, waardoor die allemaal hun eigen stempel op het spel wilden drukken, wat ervoor zorgde dat er heel wat werd geschrapt en vervangen.
Ook de demo's die werden gemaakt om het spel in de kijker te zetten, gingen niet van een leien dakje. Zo duurde de ontwikkeling ervan zowat 10 maanden, waarbij sommige animators niet echt tevreden waren met de seks-scènes die erin verwerkt werden en die er uiteindelijk ook uitgehaald werden. Zo moesten ook tal van zaken eruit gehaald worden omdat ze gewoonweg (nog) niet werkten in de demo, zoals de AI van NPC's en het feit dat de engine veel personages tegelijkertijd nog niet aan kon.