'Moderne games heel toegankelijk, The Bureau: XCOM Declassified uitdagend'
Een klacht die wel vaker te horen valt bij hardcore gamers is dat moderne games te eenvoudig zijn omdat ze de gamer bij de hand nemen en hem vervolgens eigenlijk gewoon vertellen wat hij of zij moet doen. Demon's Souls is een voorbeeld van een game die dat niet doet en die de gebruiker afstraft voor de fouten die gemaakt worden.
Ook bij The Bureau: XCOM Declassified wil men de taaiere toer opgaan. "We voelden veel vertrouwen in het feit dat de moderne gamer naar games zoals Demon's Souls en XCOM: Enemy Unknown ging en dat wij dus een game konden maken met een moeilijkheidsgraad en een vaardigheidsniveau dat eerder in de lijn ligt van wat de old-school gamers gewoon waren. Tegenwoordig zijn games over het algemeen belachelijk toegankelijk. Het was dus leuk om te zien dat er ook aandacht was voor games die vaardigheid vereisten. [...] Het gaat om uitdagende games en om dat te zien terugkeren in games, waarbij mensen echt games willen die wat uitdaging bieden, waar ze hun tanden in moeten zetten, dat deed ons denken dat we dat aspect van XCOM in The Bureau konden steken", zegt Morgan Gray (creative director).