Ubisoft: "Splinter Cell 1 van meest complexe games"
Mainstream is het codewoord voor heel wat games tegenwoordig. Men wil namelijk meer mensen kunnen aanspreken om op die manier ook extra duiten in het laatje te brengen. Het is dan ook een moeilijke balans om de fans van het taaiere werk tevreden te stellen en tegelijkertijd ook nieuwe fans te lokken. Jade Raymond, hoofd van Ubisoft Toronto, zegt dan ook dat de complexiteit van Splinter Cell ervoor gezorgd heeft dat de franchise moeilijker de aandacht heeft kunnen trekken van moderne spelers.
"Een van de zaken die de franchise heeft tegengehouden, ondanks alle aanpassingen van de afgelopen jaren, is dat het nog steeds één van de meest complexe en moeilijke games is. Ook al zijn er fans die stealth wel appreciëren bij andere games, vergeven die games wel meer foutjes dan Splinter Cell", stel Raymond en net daardoor zou het moeilijk zijn om veel kopers te overtuigen. Daarom wil men met Blacklist een brede waaier aanbieden. Zo kunnen de hardcore gamers hun ding vinden in de hardcore setting of de Perfectionist-setting, waarbij je niemand mag doden en je ook niet over Mark en Execute beschikt. Op dat vlak valt het dus te vergelijken met Hitman: Absolution en diens verschillende settings om iedereen tegemoet te komen.