XCOM-bedenker: "Firaxis heeft XCOM-merk gered"
XCOM: Enemy Unknown was een geslaagde terugkeer van de XCOM-franchise, nadat veel fans bezorgd waren toen er eerst een shooter werd aangekondigd in de franchise. Enemy Unknown wist echter een stevig spel op poten te zetten, eentje dat deed denken aan de oorspronkelijke XCOM, een klassieker.
Ook diens bedenker, Julian Gollop, was bijzonder tevreden met wat Firaxis wist te creëren, zeker nadat hij zelf behoorlijk wat moeite kende om de oorspronkelijke game te benaderen. Zo was de ontwikkeling blijkbaar bijzonder moeilijk en chaotisch. Ook gaf hij toe dat hij zelf veel fouten had gemaakt en dat hij niet meteen hetzelfde dacht als de fans. Datgene wat zij net leuk vonden, vond hij dan weer een mislukking en wou hij dan ook rechtzetten. "Firaxis is de held van de dag. Ze hebben geweldig werk geleverd, waarbij ze iets herkenbaars hebben gemaakt dat toch nog fris aanvoelde. Het is prachtig dat een merk dat 20 jaar lang scheef zat, nu eindelijk rechtgetrokken werd."