EA: "Gaming is nog geen massamarkt, tv wel"
Richard Hilleman, CCO van Electronic Arts, heeft tijdens een interview gezegd dat gaming momenteel nog geen massamarkt is, zeker niet in vergelijking met de tv-markt, die de komende jaren belangrijker zou worden voor de game-industrie. "We zijn nog geen massamarkt," vertelde hij. "Wat we hebben dat het dichtste in de buurt komt van een massamarkt is de sociale en mobiele ruimte. Vanuit mijn perspectief is televisie de massamarkt en zitten wij aan de rand. De uitdaging die voor ons ligt, is de vraag of de klant er ook zo over denkt. Zien zij ons als zo onderscheiden dat we die twee ervaringen niet kunnen versmelten?"
Volgens Hilleman moet de game-industrie leren een groter publiek aan te spreken, aangezien momenteel vaak nog de neiging bestaat om gamers in verschillende segmenten onder te verdelen, bijvoorbeeld hardcore en mobiel. Die segmenten en subsegmenten zijn op zich niet relevant genoeg om van een massamarkt te kunnen spreken, wat nadelig is. Volgens Hilleman kunnen de nieuwe "connected" televisietoestellen daarom een opportuniteit zijn voor de game-industrie, omdat veel mensen de tv opzetten wanneer ze hun smartphone of tablet aan de kant leggen. Mee op die kar springen is dan ook essentieel, ook al om te vermijden dat Apple TV een monopolie zou creëren waardoor traditionele consoles het moeilijker krijgen, al ziet Hilleman zelf dat niet gebeuren.
Volgens Hilleman zullen gamers gewoon consoles blijven kopen omdat ze gewend zijn aan de kwaliteit, die volgens Hilleman altijd beter zal zijn dan wat bijvoorbeeld tablets kunnen bieden. "Console gamers kopen wat ze kopen," vertelt hij, "gebaseerd op hun verwachting van een crème de la crème ervaring. De waarheid is dat een iPad vandaag ongeveer 1/10de tot 1/20ste van het prestatiepotentieel heeft van de huidige generatie consoles, en dat zal gewoon altijd van belang zijn. Hilleman verwacht ook niet dat Apple TV zo'n grote impact zal hebben als iTunes destijds. De muziekindustrie stonds toen namelijk erg zwak, terwijl de tv-markt en game-industrie vandaag sterk genoeg staan om weerwerk te bieden.