Baas van Bethesda legt day-one DLC uit
DLC is vaak het voorwerp van discussie onder gamers en vooral day-one DLC wordt niet altijd gesmaakt. Volgens Pete Hines, vice president van Bethesda, weten veel gamers echter niet hoe de productie van een spel tegenwoordig in zijn werk gaat, waardoor ze ook day-one DLC niet begrijpen.
Hines vertelt dat de ontwikkeling games vroeger een week of enkele dagen voor de release werd stopgezet, maar tegenwoordig is dat niet langer het geval. Om verschillende redenen is de ontwikkeling van het hoofdspel soms al maanden voor de release klaar, waarna men aandacht besteedt aan optimalisatie, oppoetswerk en het wegwerken van bugs. Een deel van het team heeft gedurende die periode niet echt iets om handen en dus beginnen zij hun creatieve ideeën voor het spel reeds verder uit te werken, waardoor je soms op de dag van release nog wat extra content .
Hines ziet er dan ook het nut niet van in om deze mensen te laten wachten met het ontwikkelen van nieuwe content tot het spel effectief is verschenen, alleen maar omdat je dan zou kunnen zeggen dat het post-launch DLC is. Day-one DLC is volgens Hines dus vaak apart ontwikkelde content, los van de ontwikkeling van de hoofdgame, maar soms is deze extra content reeds beschikbaar bij de lancering van de hoofdgame, hetgeen in de praktijk voor gamers soms een verkeerd beeld schetst.