De "laatste game van de mensheid" ligt begraven in de woestijn
Dit jaar werd op de Game Developers Conference de tiende en laatste Game Design Challenge gehouden en deze keer was het thema "Humanity's Last Game". Bekende game designers als Will Wright, Harvey Smith en Jenova Chen kwamen zoals elk jaar met enkele nieuwe ideeën op de proppen, maar het concept van Jason Rohrer bleek er toch met kop en schouders bovenuit te steken. Hij maakte namelijk een spel dat gedurende generaties door niemand gespeeld zou worden, ook niet door hemzelf.
Rohrer ontwikkelde een bordspel, eerst op pc zodat hij het door de computer via een artificiële intelligentie kon laten spelen. De computer zou dan op zwakke punten in de regelgeving wijzen en aanpassingen doorvoeren. Daarna begon Rohrer aan het effectief in elkaar knutselen van het bordspel, om het vervolgens te kunnen begraven in de woestijn van Nevada. Om het spel intact te houden werd ervoor gekozen het te vervaardigen uit een speciaal metaal. Het bord van ongeveer 45 cm op 45 cm en de speelstukken werden gemaakt van ongeveer 13,5 kg titanium. De spelregels werden op drie pagina's van speciaal papier gezet en vervolgens in een speciale glazen koker gestoken, die dan weer in een behuizing van titanium ging.
Het spel zit nu dus ergens onder de grond in de woestijn van Nevada, zonder dat iemand het spel al gespeeld heeft. Bij de presentatie kreeg het aanwezige publiek een enveloppe met daarin een papier met 900 GPS-coördinaten. In totaal werden meer dan een miljoen coördinaten gegeven, waarvan één set de juiste is. Rohrer rekende uit dat als elke dag een bepaalde set van coördinaten wordt onderzocht, het ongeveer 2700 jaar zou duren voor het spel gevonden wordt.