"Grote uitgevers hebben het moeilijk in deze anarchie"
Met de komst van PlayStation 4 en binnenkort de nieuwe Xbox-console worden alle blikken op de toekomst gericht en hopen heel wat ontwikkelaars en uitgevers dat ze de juiste keuzes hebben gemaakt qua kosten en vooruitzichten. Ben Cousins, voormalig EA-werknemer, denkt echter dat grote uitgevers het moeilijk hebben om in de huidige situatie recht te blijven, mede door de concurrentie van tablets en smartphones.
"Het is anarchi op dit moment en grote bedrijven hebben het moeilijk om hun supertankers door het water te begeleiden", zegt hij. Hij is zelf ook naar Scattered Entertainment overgestapt, een bedrijfje dat zich richt op tablets en dat met The Drowning probeert om consolekwaliteit naar de tablets te brengen. Zijn uitspraken lijken in elk geval ondersteund te worden door de aanwezigen op GDC, want 58% van de Noord-Amerikaanse ontwikkelaars werkt momenteel aan games voor smartphones en tablets, terwijl er slechts 11% bezig is met iets voor Sony of Microsoft en zelfs maar 6% aan Nintendo-games werkt. "Met consoles zit je een paar uur per avond voor je televisietoestel. Het belangrijkste gamingtoestel zal hetgene zijn waar je gewoon overal mee kan gamen, op mobiele toestellen".