Jade Raymond van Ubisoft ziet nog ruimte voor AAA-games
Er zijn inmiddels een hoop "non-gamers" bijgekomen via smartphones en tablets en ook de hardcore gamer van vroeger speelt wel eens een mobiele game. De markt verandert dus en de game-industrie verandert mee, terwijl ze die veranderende markt natuurlijk ook voor een deel mee stuurt. Mobiele en free-to-play games die voor uitgevers weinig kosten maar veel kunnen opleveren lijken schering en inslag, hetgeen volgens sommigen het bestaan van de traditionele games bedreigt. Er lijkt namelijk een verwachting te zijn gegroeid dat mensen een game gratis kunnen testen en pas betalen wanneer ze dat willen, waardoor een game uitbrengen met een groot productiebudget en een prijskaartje van 60 euro tegenwoordig vaak een risico inhoudt voor uitgevers.
Jade Raymond, die nog mee aan de wieg stond van Assassin's Creed, deelt tijdens een interview met The Guardian deze visie, maar volgens haar is er wel degelijk nog ruimte voor AAA-games, al is die ruimte niet evident en kleiner dan vroeger. "Ik denk dat er nog ruimte is voor echt geweldige AAA-games die, ondanks het budget, het klassieke model kunnen aanhouden waarbij van mensen wordt verwacht dat ze één keer een groot bedrag betalen."
Volgens Raymond is er ruimte voor tien grote titels per jaar, maar uitgevers moeten er dan wel voor zorgen dat die games effectief knallers van formaat zijn. Een game waar tientallen miljoenen euro's in gepompt werden en die flopt, kan een ramp zijn voor een bedrijf. "Je moet er dus zeker van zijn dat je een hit hebt," vertelt Raymond, "en wanneer je het [spel] maakt moet je er alles in investeren om er zeker van te zijn dat het geweldig is."
Raymond gaf wel toe dat de veranderende omstandigheden ook voor AAA-titels een uitdaging worden. Zoals gezegd is het tegenwoordig immers minder evident om een grote game te lanceren dan vroeger en goedkope spelletjes winnen snel terrein. In de toekomst zou dan ook moeten bekeken worden hoe al die zaken met elkaar te rijmen vallen.