Ultima-maker hekelt gebrek aan goede game designers
Richard Garriot, de man die vooral bekend is van de Ultima-games en die recent succesvol via Kickstarter geld sprokkelde voor Shroud of the Avatar: Forsaken Virtues, vindt dat er te weinig goede game designers in de industrie zijn. De reden daarvoor is volgens Garriot redelijk simpel: mensen worden vaak game designers omdat ze voor andere taken de vaardigheden niet hebben.
Volgens Garriot gaat het zo: wie van games houdt en goed is in tekenen, die kan uiteindelijk een portfolio samenstellen en als artiest aan de slag gaan. Wie goed is in programmeren zal eerder die richting uitgaan. Wie echter van games houdt en niet echt goed is in iets specifieks, die gaat vaak gewoon game designer worden, ook al hebben ze ook daarvoor niet de nodige capaciteiten. Bovendien zijn veel game designers volgens Garriot ronduit lui. Hij geeft toe dat hij misschien wat overdrijft, maar al bij al ziet hij toch vaak een gebrek aan ambitie bij game designers. Ze nemen een game die ze goed vonden en passen vervolgens enkele kleine zaken aan, maar te weinig wordt volgens Garriot echt stil gestaan bij een concept om te kijken wat fundamenteel verbeterd kan worden opdat een vervolg echt stappen vooruit zou zetten.
"Ik denk dat de meeste game designers gewoon sucken," vertelde Garriot, een uitspraak die hier en daar voor de nodige beroering zorgde. Garriot wilde evenwel een punt maken en het is naar eigen zeggen niet de bedoeling om game designers te schofferen. Hij wilde er integendeel op wijzen dat de taak van game designer waarschijnlijk de belangrijkste is in het hele proces, maar dat het benodigde talent daarvoor niet zomaar uit de lucht komt vallen. Garriot gaf trouwens ook een lijstje van game designers mee die volgens hem wel het nodige talent hebben. Zo noemde hij Chris Roberts, Will Wright en Peter Molyneux.