Details next-gen Xbox gelekt: altijd online, games op HDD, ...
Vermoedelijk wordt de next-gen Xbox eind april onthuld, maar nu al kunnen we ons dankzij een hoop lekken een redelijk goed beeld vormen van de nieuwe console. Website VGLeaks gooit er nu nog wat extra info bij, al ligt die in de lijn van wat eerder ook al naar buiten kwam. Hoewel de kans redelijk groot is dat onderstaande informatie authentiek is, is niets hiervan uiteraard bevestigd. De nodige voorzichtigheid is dus geboden. Dat gezegd zijnde, vinden jullie hieronder een samenvatting van wat VGLeaks te weten kwam via de dev kits van Durango, wat de codenaam is voor de next-gen Xbox.
Makkelijker en krachtiger dan Xbox 360 |
De next-gen Xbox zou makkelijker zijn om voor te ontwikkelen dan de Xbox 360, niet alleen omwille van een andere architectuur maar ook omwille van het simpele feit dat de nieuwe console een stuk krachtiger is dan zijn voorganger. Een belangrijke factor zijn de zogenaamde "move engines", die ervoor zorgen dat gangbare taken van het systeem veel sneller kunnen worden uitgevoerd en dat resources van het systeem efficiënt verdeeld kunnen worden waar nodig. Voor audio is aparte hardware voorzien zodat de CPU hier minder mee belast wordt. De GPU voorziet "aanzienlijke rekenkracht" en ondersteunt Direct3D 11.
Always On, Always Connected |
De next-gen Xbox zal verschillende statussen hebben van energieverbruik. Zo kan de console altijd actief zijn, maar erg weinig energie verbruiken wanneer hij niet effectief gebruikt wordt. Op die manier kunnen spelers meteen beginnen spelen wanneer ze dat willen. Opstarttijden zouden dus zo goed als verleden tijd zijn. Dit maakt ook dat er een permanente netwerkconnectie actief is, wat voor "connected entertainment" zorgt. Dit "Always On, Always Connected" design maakt bijvoorbeeld dat updates automatisch gedownload en geïnstalleerd kunnen worden, waardoor de speler zelf hier geen tijd meer aan verliest.
Kinect nodig om console te besturen |
Elke next-gen Xbox komt gebundeld met een nieuwe "high-fidelity Kinect Sensor", die "nodig is om het systeem te besturen". Er is HD-video voorzien en een nieuwe sensortechnologie die betere resoluties geeft en minder wazige data oplevert. Dankzij actieve infraroodverlichting zouden zelfs bij weinig licht heldere beelden kunnen getoond worden. Ook is er een ruimere field of view, wat meer spelers op een kleinere oppervlakte toelaat.
Natural User Interface |
De systeemsoftware van de next-gen Xbox zal een volledige set van system API voorzien voor de Natural User Interface. Deze API-set zal een verbetering zijn van de overeenkomstige API die werd gebruikt bij de Xbox 360. "Skeleton tracking", "identity" en andere NUI-functies zullen door het systeem uitgevoerd worden.
Verbeterde controller |
De controller van de next-gen Xbox maakt de controller van de Xbox 360 "nog beter". De low-latency draadloze controller zal een verbeterde ergonomie hebben en systeeminteracties die de controller gebruiken zullen vereenvoudigd worden om ze makkelijker te maken voor "noncore gamers".
Alle games worden op HDD geïnstalleerd, Blu-ray enkel voor distributie |
Elke next-gen Xbox zal een harde schijf hebben. De grootte hiervan ligt nog niet vast, maar de schijf zal voldoende ruimte bieden om een "grote hoeveelheid" games te bevatten. Alle games zullen op de harde schijf worden geïnstalleerd. Spelen vanaf de optische schijf wordt niet ondersteund. De console zal een Blu-ray disc drive hebben. De discs worden gebruikt voor distributie van games, maar tijdens gameplay wordt dus alles van de harde schijf gelezen, niets van de disc. Er wordt aan een installatiesysteem gewerkt dat het mogelijk maakt om games reeds te beginnen spelen wanneer ze nog worden geïnstalleerd.
Digitale audio |
De audio output van de next-gen Xbox zal volledig digitaal zijn via HDMI en S/PDIF, met hardware accelerators voor de decodering en decompressie van gangbare audioformaten. Er zal ook een dedicated geluidsprocessor zijn om gangbare signaalverwerking uit te voeren in de hardware.