"Ubisoft en Take-Two in gevaarlijke positie door digitale markt"
Het is duidelijk dat de game-industrie een transformatie doormaakt. De omzet van retail games daalt en die van digitale games neemt toe. Volgens Ben Cousins, die in het verleden voor EA aan Battlefield werkte, is die evolutie niet zo positief voor uitgevers als dat die uitgevers zelf soms denken.
Cousins wijst erop dat men bij EA erg positief stond tegenover de digitalisering van de markt. EA dacht dat er veel meer marge zou zitten op de verkoop van digitale games, wat voor meer winst zou zorgen. Momenteel lijkt dat volgens Cousins echter niet te kloppen. Hij wijst erop dat retail games inderdaad minder opbrengen en dat de opbrengst van digitale games toeneemt, maar dat de algemene winst niet stijgt. Digitale games lijken gewoon de rol van fysieke retail games over te nemen zonder echt een meerwaarde te zijn wat winst betreft. Dit komt volgens Cousins omdat de overschakeling naar digitaal op zich ook geld kost, waardoor de feitelijke meerwaarde eigenlijk verdwijnt.
Volgens Cousins zou de digitalisering van de markt alleszins voor verschuivingen kunnen zorgen, bijvoorbeeld omdat indie developers goed weten hoe de digitale markt werkt. Hij verwacht dan ook dat enkele grote uitgevers van vandaag niet meer zo groot zullen zijn over tien jaar. Hij wijst specifiek naar Ubisoft en Take-Two als twee uitgevers die het wel eens moeilijk zouden kunnen krijgen onder de druk van de digitalisering. De uitgevers zitten volgens Cousins in een "gevaarlijke positie" en zouden wel eens dezelfde weg als THQ kunnen opgaan als ze zich niet beter aanpassen aan de nieuwe context.
Of de visie van Cousins nu effectief een kern van waarheid in zich draagt valt natuurlijk nog af te wachten. Zijn uitspraken komen uit een interview van een tijdje geleden, maar sindsdien is er eigenlijk niet echt iets veranderd bij Ubisoft en Take-Two. Toch lijken beide uitgevers niet meteen in moeilijke papieren te zitten. Bij Ubisoft stegen de digitale inkomsten zelfs met 143% tegenover vorig jaar, goed voor 55,2 miljoen euro. Take-Two lijkt met de komst van GTA V dan weer de toekomst met een gerust hart tegemoet te kunnen treden.