Miyamoto wilde Pikmin 3 dichter bij Wii U-lancering
Een officiële releasedatum voor Pikmin 3 is er nog niet en dus blijven fans voorlopig wat op hun honger zitten. Nochtans kan de Wii U een nieuwe topper goed gebruiken en als launch game had Pikmin 3 zeker niet misstaan, iets wat ook Shigeru Miyamoto beseft. Tijdens een interview vergeleek hij de lancering van de Wii U met die van de Wii, waarbij hij opmerkte dat de ontwikkeling van nieuwe Wii U-features bepaalde middelen wegtrok van de ontwikkeling van games.
"Als je terugkijkt naar de lancering van de Wii, dan konden we een game voorzien als Wii Sports, wat destijds duidelijk een nieuwe game was, en die konden we naast een Zelda-game lanceren. Met de Wii U hebben we een geijkaardige aanpak gehad door zowel Nintendo Land als een Mario-game te releasen. Hoewel we aan Zelda voor Wii U werken, zal dat ons nog heel wat meer tijd vragen. Vanuit mijn perspectief denk ik dat het idealiter mooi was geweest als we Pikmin 3 dichter bij de launch konden releasen, maar de Wii U - hoewel het de Wii-naam deelt - is duidelijk een compleet nieuw systeem, met nieuwe chips en grafische mogelijkheden. Het kan veel meer, en in het proces om veel van de features en functionaliteit te ontwikkelen zijn bepaalde middelen om die features het best te gebruiken weggetrokken van dezelfde middelen die gebruikt hadden kunnen worden voor de ontwikkeling van games, dus we konden aanvankelijk niet zo'n robuuste line-up brengen." |
Miyamoto is er echter van overtuigd dat we in de toekomst nog veel van de Wii U en diens games mogen verwachten. Zowel Nintendo als andere ontwikkelaars leren het systeem immers beter kennen en er wordt gezocht naar manieren om de unieke features te integreren in nieuwe en leuke game-ervaringen.