EA verwacht kostenefficiëntere consolegeneratie dankzij Frostbite
Een nieuwe generatie betekent voor heel wat partijen dat er ook extra middelen geïnvesteerd moet worden in ontwikkeling. Bij EA verwacht men echter dat de kostenstijging eigenlijk nog zal meevallen. Blake Jorgensen, CFO bij EA, zegt dat de Frostbite Engine een deel van de reden is waarom het niet met ontzettende kostenstijgingen te maken zal krijgen.
"Overgangen waren in het verleden nogal moeilijk omwille van meerdere zaken. Veel bedrijven hadden veel te veel titels. Wij hadden er te veel bij de vorige overgang, waardoor het duurder wordt om ze om te zetten naar de nieuwe generatie. Nu zijn we veel meer gefocust. We hebben een kerngroep van 10 tot 15 titels die we door de overgang loodsen en waarmee we de kosten kunnen dekken. Het doel is om onze R&D-kosten (Research & Development, nvdr) onder 100 mlijoen dollar te houden"
Die kosten zullen over 2013, 2014 en 2015 gespreid worden en vooral de Frostbite Engine zou hierbij helpen om de kosten onder controle te houden. "We hebben Battlefield altijd ver vooruit kunnen duwen qua specificaties, omdat het op pc gebaseerd is. De overgang naar de nieuwe consoles is dus geen enorm risico qua kosten. Aangezien we games op de Frostbite Engine aan het bouwen zijn, onze eigen engine, kan je dat voor meerdere titels doen, zolang ze die engine maar gebruiken."