Resource exploit van Dead Space 3 gelijk aan diefstal?
Vorige week werd duidelijk dat Dead Space 3 een glitch bevat die met wat moeite oneindig veel resources kan opleveren, hetgeen de microtransacties meteen een stuk minder aantrekkelijk maakt. Deze glitch uitbuiten zou evenwel kunnen gezien worden als diefstal, vertelt Sara Ludlam, IP-expert. Volgens Ludlam betekenen de microtransacties dat je in principe moet betalen voor bepaalde content en wanneer je die content via een glitch gratis verkrijgt, dan is dat stelen. Ze geeft wel toe dat het een grijze zone is, ook al omdat het gebied van online microtransacties wettelijk gezien nog redelijk nieuw is.
De kans dat EA zelf de exploit beschouwt als diefstal lijkt alleszins klein. De uitgever liet namelijk weten dat het eigenlijk helemaal geen glitch is, maar dat het integraal deel uitmaakt van het spel. Van een exploit zou dan ook geen sprake zijn, en bijgevolg dus ook niet van diefstal. Het is verder ook goed om op te merken dat Ludlam mogelijk niet voldoende op de hoogte is van het systeem van Dead Space 3. Je betaalt namelijk niet voor content die je normaal niet in de game kan vinden (in welk geval de exploit inderdaad stelen zou zijn), wel om die bepaalde content die je ook zo via de game kan krijgen sneller te verkrijgen.