Monolith Soft praat over relatie met Nintendo
Monolith Soft heeft een bewogen verleden achter de rug. De studio werd in 1999 opgericht door twee mensen, Hirohide Sugiura en Tetsuya Takahashi, die Square verlieten en hun eigen studio oprichtten. Aanvankelijk was deze studio in het bezit van Namco en bracht het ook heel wat (Xeno)games op de PS2 uit, maar sinds mei 2007 is de studio volledig in handen van Nintendo. Sindsdien heeft men een aantal sterke titels gemaakt, waarvan Xenoblade en Project X Zone de meest recente zijn. Daarnaast helpt de studio Nintendo regelmatig met het afwerken van een aantal belangrijke games, zoals The Legend of Zelda: Skyward Sword en Animal Crossing. Reden genoeg dus voor Nintendo om deze studio ten volle te ondersteunen en nu gaf de studio zelf ook even aan wat er zoal veranderd is in de voorbije jaren.
Zo heeft Monolith Soft een jaar geleden een nieuwe studio (de ontwikkelaar bezit meerdere studio's) geopend in Kyoto om zich dichter bij Nintendo te bevinden. Men is dan ook van plan om in de komende tijd heel wat meer volk te recruteren om aan toekomstige projecten te werken. Ook zijn het aantal ontmoetingen tussen Monolith Soft en Nintendo enorm toegenomen. Zo zou Nintendo actief een adviserende en ondersteunende rol hebben bij deze ontwikkelaar. De ontwikkelaar is het meeste onder de indruk van het feit dat werknemers bij Nintendo denken en samenwerken als een echt team, wat leidt tot kwaliteitsvolle producten.
Monolith Soft is blijkbaar zeer geïnspireerd door deze manier van werken en daarom vragen designers ook regelmatig naar de ideeën van bepaalde programmeurs. Hoe dan ook lijkt de gehele studio dichter bij elkaar te staan dan ooit tevoren en dat kan voor ons, gamers, alleen maar een goede zaak zijn. We kunnen ons namelijk in de toekomst verwachten aan X, een RPG op de Wii U die er veelbelovend uitziet.