"Ports zouden beter moeten zijn dan het origineel"
Als games naar een ander platform komen, is dat vaak niet naar de zin van de gebruikers van dat platform. Men verwacht immers een port die niet al te veel bijdraagt en die ook heel sterk doet denken aan de platformen waarop het al is verschenen. Zo zijn er genoeg voorbeelden van games die verwijzen naar consoleknoppen, terwijl het om een pc-versie gaat.
Ook de maker van Bastion vindt het niet kunnen. Amir Rao is de mede-oprichter van SuperGiant Games en hij stelt dat niemand graag ports heeft. De ontwikkelaar vindt het creatief gezien niet leuk, de gamer heeft het spel waarschijnlijk al gespeeld en platformhouders hebben niet graag een overschotje. Dat zorgt er voor dat ports vaak snel worden gedaan. "We zouden niet verrast mogen zijn dat we teleurstellende resultaten krijgen als we zaken op een cynische en teleurstellende manier aanpakken."
Bij Bastion heeft men het naar eigen zeggen dan ook anders aangepakt en heeft men Plants vs. Zombies als inspiratiebron gebruikt. Dat spel voegde heel wat toe toen het naar Xbox Live Arcade en iOS ging, vindt Rao. Net daarom is Bastion zo specifiek aangepast aan de noden van iOS, waarbij men de combat aanpaste aan touch en dat heel wat fans het ook leuk vonden. "Wat fans echt willen, is dat je dezelfde creatieve energie in de nieuwe versie steekt als in het oorspronkelijke spel."