Platinum Games wil eisen kunnen stellen en verantwoordelijkheid nemen
Als je een ontwikkelaar bent die onder de vleugels van een uitgever kan schuilen, dan heb je bepaalde voordelen, maar ook bepaalde nadelen. Zo heb je minder in de pap te brokken en zit je met richtlijnen van de uitgever. Dat is iets wat Platinum Games niet wil en net daarom is men een onafhankelijke studio geworden en gebleven.
"We mikken op de verstandhouding tussen Westerse studio's en uitgevers. In Amerika en Europa worden die studio's wel onderhouden door uitgevers, maar ze zullen niet alles doen wat hen gevraagd wordt. Wij willen die gelijkwaardige verstandhouding ook als we games maken die wij willen. Als we falen, valt het bedrijf uit elkaar, maar als het lukt, zijn we apetrots. Die verstandhouding is goed. De personen die immers aan de spelers denken, met hen in contact treden en die iets willen maken voor de speler, zijn de gamemakers," zegt Tatsuya Minami, hoofd van Platinum Games.
Net daarom wil hij niet te afhankelijk zijn van een uitgever, want dan worden er sowieso kantjes afgelopen en lijdt het product eronder. "Als onafhankelijke ontwikkelaar wil ik eisen kunnen stellen[...]", vindt hij. "Wij willen de verantwoordelijkheid nemen [om te bepalen wat de speler uiteindelijk op zijn bord krijgt]."