"Eve Online moet geen vriendelijke, pluizige wereld worden"
Als je aan een MMO wil beginnen, dan zal Eve Online misschien niet als eerste op je lijstje staan. Deze MMO staat er namelijk om bekend niet al te eenvoudig te zijn en ook de vredevolle omgeving van andere MMO's vind je hier niet snel terug. Ook met de lancering van de nieuwste DLC, Retribution, is men bij CCP Games niet meteen van plan om het allemaal eenvoudiger te maken voor de speler.
"We willen ons spel niet simpeler of eenvoudiger maken. We willen het niet omvormen, maar het spel zo laten qua ervaring en inhoud zoals het nu is. Wat we wel willen doen, is het toegankelijker maken. We willen dat de mensen de goede delen van het spel kunnen bereiken zonder dat ze door de complexiteit van het spel moeten worstelen. Toegegeven, die zit er inderdaad in, maar dat is gewoon organisch gegroeid of het kan ook zijn omdat er iemand in de beginperiode gewoon de sadistische neiging had om mensen een helse tijd te bezorgen."
"Wat we willen, is een "makkelijk om te leren, maar moeilijk om goed te kunnen"-aanpak. Het spel mag niet supercasual, oppervlakkig worden, maar het zou niet onmogelijk mogen zijn om te leren wat er allemaal in EVE zit." Net daarom wil men onder meer de interface wat gebruiksvriendelijker en intuïtiever maken, de feedback naar de speler versoepelen en andere zaken wat verfijnen. "Ik wil de barrière verlagen om aan het spel te beginnen, maar ik wil niet dat Eve ooit een vriendelijke en pluizige wereld wordt waar je graag in vertoeft," zegt John Lander. Om te illustreren hoe Eve momenteel overkomt, had hij ook nog een mooie grafiek bij.