"Bungie vond Halo Wars travestie"
Halo is geboren als shooter en leeft momenteel ook verder als shooter, maar toch is er ook een zijstapje gezet in de richting van RTS. Deze telg, Halo Wars, werd ontwikkeld door Ensemble Studios (gekend van de Age of Empires-reeks) en was oorspronkelijk helemaal niet Halo-getint. De studio wilde namelijk een console-RTS maken, een "echt fantastisch, ondergewaardeerd product".
Tony Goodman, stichter van de voormalige studio, zegt nu dat Microsoft er echter niet zoveel vertrouwen in had, waardoor de studio gevraagd werd om "alles gewoon te overschilderen met Halo-materiaal". "Microsoft had schrik van het risico en liet verstaan dat ze de stap van een strategy-game op console misschien niet wilde zetten. Het bedrijf vond het een betere zet als Halo eraan gekoppeld werd."
Bungie was echter niet echt te spreken over deze beslissing, waardoor beide studio's niet meteen samen door 1 deur konden. "Een ander probleem was dat Bungie er niet echt voor te vinden was. Ze vonden het geen goed idee en men vond het een travestie van de franchise of zoiets. [...] Dat zorgde niet voor een geweldige relatie tussen ons en Bungie. Ze zagen ons als indringers."