EA wil "lijn niet overschrijden, luistert naar fans"
EA krijgt geregeld de wind van voor omwille van bepaalde inkomstenmodellen die het hanteert, waarbij fans vinden dat het bedrijf soms over de schreef gaat, met betrekking tot microtransacties of free-to-play acties (zoals bij Command & Conquer: Generals 2). Frank Gibeau, hoofd van EA Labels, weerlegt de kritiek echter.
"We weten wat 'iemand de ogen uitsteken' betekent. Op basis van onderzoek doen we vaak zaken niet, ook al zouden we het kunnen. Zo verschuiven we de gamebalans niet naar de speler die betaalt voor voorwerpen. We hebben gemerkt dat consolefans daar niet voor te vinden zijn. We hebben het niet gedaan, al werkt het in Azië wel. In het Westen is het een voorbeeld van iets dat we niet zouden doen. Zouden we meer geld kunnen verdienen? Geen idee, maar als ik gamers hoor dat ze geen sniper rifle zouden kopen voor Battlefield 3 als het de balans van het spel vergalt ...."
Hij erkent wel dat geld verdienen belangrijk is, maar daarbij wil EA de lijn niet overschrijden en luistert het naar wat de fans zeggen. "We ontdekken de lijn tijdens de ontwikkeling en we praten met onze fans. Zij vertellen ons wat de lijn is en soms stappen we erover en keren we terug. Dat hebben we een aantal keer gedaan. Als je bij EA rondloopt, dan zie je geen mensen die met een mes tussne hun tanden nadenken over hoe ze de klant kunnen uitwringen. Hun denkprocues begint bij de vraag hoe ze iets geweldigs kunnen maken. Ze willen een geweldige ervaring creëren."