Starhawk-maker: Shootergenre op kruispunt
Eerder sprak Lightbox Interactive al over het feit dat haar shooter, Starhawk, geen lineaire singleplayer-ervaring zou zijn, maar dat men gepoogd heeft om het over een andere boeg te gooien. Dat is geheel anders dan de gemiddelde shooter tegenwoordig, waarbij vooral geteerd wordt op tempo en vaste scènes.
Dylan Jobe denkt dat het shootergenre nu op een kruispunt is aangekomen. "We kunnen dezelfde lineaire, blockbustergames blijven maken of we kunnen iets anders doen. Ik zeg daarmee niet dat Starhawk de correcte aanpak heeft, maar het genre heeft wel een volgende stap nodig."
Men ontdekte bij de Starhawk-testen dat de spelers steevast iets anders wilden doen dan wat de ontwikkelaars hadden voorbereid of verwacht. Net daarom heeft men de speler ook die vrijheid willen geven in de singleplayer. "We wilden iets maken dat open genoeg was, waardoor 2 spelers met elkaar konden bespreken hoe ze het elk hebben gedaan." Hij geeft wel toe dat hij niet weet of de spelers dit nu zullen willen, maar Lightbox Interactive wou liever dit proberen dan in hetzelfde stramien te zitten als de huidige blockbuster-shooters.