Schrijver schaamt zich voor Resident Evil 4-prototype
Resident Evil 4 wordt door velen gezien als het begin van een meer actiegerichte gameplay in de reeks. Op zich niets mis mee natuurlijk, helemaal niet omdat Resident Evil 4 in veel opzichten een uitmuntende game is, maar fans van de oudere games bleven wat op hun honger zitten wat betreft survival horror. Toch is die actiegerichtheid niet altijd het plan geweest. Het is immers bekend dat de eerste versies van Resident Evil 4 nauwer aanleunden bij wat we van de reeks gewend zijn. Het prototype, waarvan op een bepaald moment een demo verscheen, wilde de horror zelfs nog meer uitwerken. Op een bepaald moment echter werd het concept afgevoerd en is men overgeschakeld op wat wij nu kennen als Resident Evil 4. Yasuhisa Kawamura, de man achter het prototype van Resident Evil 4, zegt zich nu enigszins te schamen voor de rol die hij speelde in het hele project.
Het idee dat Kawamura had uitgewerkt voor het verhaal van Resident Evil 4 bleek heel wat obstakels met zich mee te brengen en de productiekosten zouden te hoog zijn geweest, waardoor Capcom het project opdoekte alvorens het een volledige publieke onthulling kreeg. Veel hiervan werd blijkbaar wel nog gerecupereerd voor Devil May Cry, maar Resident Evil 4 kreeg een compleet nieuw scenario van Shinji Mikami, de geestelijke vader van de reeks en leermeester van Kawamura. Het is vooral het feit dat zijn leermeester moest tussenkomen waarvoor Kawamura zich schaamt, omdat hij zelf niet in staat was een beter scenario te voorzien dat beter afgestemd was op de mogelijkheden van de productieteam. Uiteindelijk is Resident Evil 4 dus geworden wat het is geworden en Kawamura, die het team intussen verlaten had, was onder de indruk van de kwaliteit. "Toen ik de kwaliteit van het afgewerkte product zag, realiseerde ik me wat een ongelooflijk getalenteerd persoon Shinji Mikami is."
Kawamura schreef eerder het scenario van Resident Evil 3: Nemesis, dat aanvankelijk een spin-off had moeten zijn tussen de tweede en derde game. De PS2 zat er toen evenwel aan te komen en men wilde Resident Evil 3 nog op de PS1 uitbrengen, waardoor de spin-off verder werd uitgewerkt tot Resident Evil 3. Het is ook bij deze uitbreiding van het verhaal dat beslist is geweest om Raccoon City van de kaart te vegen. De PS2 is dus eigenlijk verantwoordelijk voor die honderdduizenden doden. Recenter werk van Kawamura vinden we in Rise of Nightmares en El Shaddai: Ascenscion of the Metatron.