Sony: Demon's Souls niet uitbrengen blunder
Het was in deze generatie moeilijker voor Microsoft en Sony om exclusives los te weken van third party uitgevers en ontwikkelaars. From Software bracht met Demon's Souls echter wel een absolute kraker voor PS3, maar het heeft bijzonder lang geduurd voor het spel zelfs nog maar te vinden was in Europa en dan nog niet eens dankzij Sony.
Sony, bij monde van Shuhei Yoshida (hoofd van Sony Worldwide Studios), erkent nu dat het een blunder was om het spel niet naar onze contreien te brengen. "Absoluut! Dat hoef je me niet te vertellen. Ik ga 100% akkoord [met de stelling dat het 1 van onze grootste blunders is in deze generatie]." Hij trachtte wel te verklaren waarom Sony het uiteindelijk niet heeft gedaan. Zo zou men te weinig kansen hebben gehad om het spel uit te proberen tijdens de ontwikkeling, waardoor het de kwaliteit van het spel ook niet kon inschatten. Zo heeft hij het spel tijdens de ontwikkeling zelf 2 uur kunnen spelen en stond hij na de spelsessie nog steeds aan het begin van het spel, waardoor hij het maar een slecht spel vond - iets wat nadien dus overduidelijk niet zo bleek te zijn.
Deel van de reden is te vinden in de Japanse manier van game-ontwikkeling. Zo wordt daar behoorlijk horizontaal gewerkt, waarbij meerdere onderdelen door meerdere groepen gemaakt, waardoor het moeilijk te vatten is hoe het geheel zal zijn. In het Westen is dit andersom, stelt Yoshida. Dat zorgt ervoor dat je al heel vroeg kan zien hoe de eindervaring zou moeten zijn. Toch is hij blij dat Atlus (in Amerika) en Namco (in Europa) het spel uiteindelijk hebben uitgebracht en dat het spel ook buiten Japan een hit is geworden.