LOTRO-maker ziet toekomst in free-to-play MMO's
De game-industrie evolueert en uitgevers zoeken naar nieuwe manieren om aan inkomsten te geraken, en dat het liefst zonder de toorn van gamers over zich te halen. Voor MMO's lijkt een F2P-formule wel succes te hebben. Dat is tenminste wat Adam Mersky van Turbine, de ontwikkelaar achter The Lord of the Rings Online en Dungeons & Dragons Online tijdens een interview vertelde. The Lord of the Rings Online heeft nu meer succes dan wanneer het nog een volledig betalende MMO was, zowel wat betreft aantal spelers als de inkomsten. Het succes van free-to-play lijkt inmiddels ook voor een mentaliteitswijziging te zorgen, daar meer en meer (MMO-)games de formule hanteren. Het basispakket wordt dan gratis aangeboden, maar spelers kunnen indien gewenst extraatjes aanschaffen tegen betaling.
Volgens Mersky ligt de toekomst vooral in dergelijke F2P-modellen, waarbij de consument zelf kiest of en hoe hij zijn geld besteedt. Hij is het dan ook niet eens met de stelling dat de betalende MMO op zich zal verdwijnen. Volgens Mersky zijn het eerder MMO's die de consument geen keuze geven en dwingen om bijvoorbeeld maandelijks een vast bedrag te betalen, die ten dode opgeschreven zijn. Als het van Merksy afhangt, zullen toekomste projecten van de studio de consument dus vooral de keuze geven om wel of niet geld te besteden aan het spel.