Nieuwe SSX groter dan alle vorige games samen
In een interview heeft Todd Batty, creative director van SSX, te kennen gegeven dat het spel volgens hem groter is dan alle vorige games samen. "Ik denk dat de grootte en schaal van onze wereld en het aantal tracks van een andere orde zijn. Ik denk dat onze game groter is dan alle andere SSX-games samen betreffende de levels en tracks die je kan afdalen." Dat belooft dus voor de fans.
Voorts vertelde Batty dat er voor de nieuwe SSX inspiratie is gehaald uit verschillende andere games. Zo zijn er Need for Speed en Burnout, die met hun soms duizelingwekkende snelheden een redelijk logische inspiratie vormden. Daarnaast zijn er ook minder voor de hand liggende titels. Plants vs Zombies bijvoorbeeld was een inspiratiebron voor de grotere hoeveelheid aan tactisch materiaal die in SSX te vinden is, terwijl ook World of Warcraft een tactische invloed had. Borderlands dan weer had zo zijn invloed op de uitrustingen, terwijl Call of Duty: Black Ops de makers inspireerde voor de global events van SSX. Daar kunnen spelers credits op inzetten en mogelijk met een hoop winst weer naar huis keren.