The Elder Scrolls V: Skyrim - Special Edition
The Elder Scrolls V: Skyrim - Special Edition
[gespeeld op PS4 en Xbox One] - Reviewer: Blue Ninja
The Elder Scrolls V: Skyrim is een van de zeldzame games die kan zeggen dat het grenzen heeft verlegd. Tientallen ontwikkelaars haalden hun inspiratie bij Bethesda’s fantasy-epos. “I took an arrow to the knee” was over de hele wereld te horen, zelfs in een aflevering van Navy NCIS. In 2016 wordt de game vijf jaar oud, dus besloot Bethesda om de game van een nieuw laagje verf te voorzien voor moderne consoles en de pc. Tijd om de laarzen en gehoornde helm vanonder het stof te halen.
Toen Bethesda Game Studios aankondigde dat Skyrim de remaster-behandeling zou krijgen, begon menig hart al sneller te slaan. De game werd overgezet naar de engine die eerder al Fallout 4 ondersteunde. De grafische opwaardering is dan ook van bij het begin zichtbaar, met heel wat lichteffecten waar de PlayStation 3 en Xbox 360 nog niet toe in staat waren. Zonnestralen breken wanneer ze een boomtak of gebouw raken, waardoor lieflijke wolkenstralen ontstaan. Dikke mist kan zomaar je pad gaan verhullen. Alles ziet er net dat tikkeltje levendiger uit. De game krijgt door al die effecten een ietwat zachtere look dan het origineel, maar het is een verandering die de sfeer in Skyrim enkel maar doet toenemen.
Die sfeer is nog altijd in groten getale aanwezig. Je kunt nog altijd verdwalen in de toendra of al bibberend besneeuwde bergtoppen beklimmen. Je kunt dorpjes en steden verkennen, de lokale handelaars beroven of de stadsbevolking redden van een vuurspuwende draak. Er weerklinkt nog altijd luidkeels vikinggezang wanneer je een nieuwe Shout leert of een drakenziel absorbeert. Aan de inhoud van de game is niets meer veranderd: je krijgt het oorspronkelijke Skyrim en de Dawnguard-, Hearthfire- en Dragonborn uitbreidingen. Voor nieuwe spelers is hier meer dan genoeg inhoud om jezelf enkele weken of maanden te verliezen, voor terugkerende Dragonborn een echte nostalgietrip.
Ook de andere aspecten van de game zijn intact gebleven. De animaties waren in 2011 al aan de houterige kant en dat is in 2016 niet veranderd. De textures en modellen in de game zijn van resolutie verhoogd, maar niet vernieuwd: van dichtbij zien veel zaken er vrij lelijk uit. De vele bugs en glitches waarvoor Bethesda-games bekend staan, zijn ook opnieuw van de partij. De audiokwaliteit op de pc en Xbox One lijdt door een fout aan wat kwaliteitsverlies, maar de ontwikkelaar is op de hoogte en een oplossing is in de maak. Gamebrekende bugs zijn er niet, zoals eerder op de PlayStation 3 wel het geval was, maar een quest kan eens vastlopen en de game kan af en toe eens crashen. De game slaat om de paar minuten je voortgang op, dus wanneer dat gebeurt, verlies je gelukkig niet te veel tijd.
Op vlak van opslaan heeft Bethesda de consoleversies van de game wel van enkele updates voorzien. Je saves worden nu onderverdeeld op personage, in plaats van allemaal in een grote lijst te staan. Je kunt dus makkelijk meerdere personages tegelijkertijd uitproberen zonder je zorgen te moeten maken dat je een save van een ander figuur overschrijft. De meest welkome toevoeging voor consolespelers is echter de mogelijkheid tot quicksaven. Net zoals in Fallout 4 is dat nu een optie in het startmenu, waardoor je de actie maar enkele seconden moet onderbreken om je voortgang op te slaan.
Het grootste verkooppunt van deze remaster is een feature die al lang voor de pc bestaat en nu eindelijk ook naar consoles komt: het maken en installeren van mods. Is er iets dat je wil veranderen aan de game? Maak dan een mod of download een mod die iemand anders heeft gemaakt. Via de website van Bethesda kun je gemakkelijk je overzicht bewaren, per platform en per categorie. Het geeft je de mogelijkheid om te doen wat pc-spelers al jaren kunnen: van Skyrim een volledig eigen ervaring maken.
De mods zelf zijn ook het grootste verschilpunt tussen de twee consoleversies. De aanwezigheid van modificaties op zich was al een groot discussiepunt tussen Bethesda en Sony. Die laatste heeft heel wat beperkingen opgelegd: mods op de PlayStation 4 mogen geen externe elementen bevatten, maar enkel dingen die al onderdeel zijn van de game zelf. Hierdoor kan slechts een fractie van de mods die je op Xbox One vindt, ook op Sony’s platform gespeeld worden. Voor een volledig aanpasbare beleving moet je dus bij de Xbox One- of pc-versie van de game zijn. Daartegenover krijgt de PlayStation 4-versie enkele upgrades voor de nieuwe PlayStation 4 Pro, zoals een native 4K resolutie.