"Overwatch-focus ligt op gameplay, niet op inkomsten"
Toen Overwatch werd aangekondigd en zelfs geruime tijd daarna bleven gamers zich afvragen hoe de game in de markt gezet zou worden. Zou Blizzard de free-to-play toer opgaan, waarbij je personages kon kopen of vrijspelen of zou de studio vooraf een vast bedrag vragen en de personages zo aanbieden, gevolgd door losse verkoop van nieuwe personages?
Uiteindelijk bleek dat Blizzard ging voor een vast bedrag op voorhand, gevolgd door gratis mappen en personages achteraf. Dat wist heel wat fans te plezieren, aangezien iedereen dus toegang kreeg tot een "volledig spel", zoals vaak wordt geopperd. Bij Blizzard was men sowieso verbaasd dat de vraag kwam over hoe men het ging aanpakken na release, omdat de ontwikkelaar zich wou focussen op de game zelf.
"Ik was enorm blij dat de gamers het nieuws (van gratis personages en mappen) op de juiste manier oppikkten. [...] We focussen als ontwikkelaars meer op de game en minder op het zakenmodel. We hadden niet verwacht dat er zoveel vraag zou komen over hoe het zou zijn qua verkoopsmodel, maar we beseften dat er heel wat wantrouwen zat bij de gamer, waarschijnlijk dat velen onder hen zich al eens hebben verbrand in het verleden. Zij hebben waarschijnlijk het gevoel dat gamebedrijven proberen om zoveel mogelijk uit hun zakken te sleuren", toont game director Jeff Kaplan begrip.
Hij houdt vol dat men nog niet echt wist hoe men het na release ging aanpakken, maar er was wel de wens om zo snel mogelijk duidelijkheid te verschaffen over de aanpak. "Het was heel erg leuk om de twijfel bij gamers te kunnen wegnemen en te kunnen zeggen dat alle toekomstige personages en mappen gratis zouden zijn."
Toch borrelt de vraag dan op hoe Blizzard van plan is om het spel geruime tijd na lancering nog relevant te houden, om toekomstige updates financieel haalbaar te houden. "We hebben nog niet beslist of er na lancering nog bijkomende inkomsten worden gegenereerd of niet. We willen eerst de lancering afwachten en zien hoe succesvol die is, zien hoe onze spelersgroep is en hoe geëngageerd die is. [...] Onze focus nu is niet om op zoek te gaan naar manieren waarop we geld kunnen halen uit onze gebruikers, maar vooral om te zien hoe we de game leuk kunnen maken, hoe we een groot publiek kunnen aantrekken dat ook nog eens graag met elkaar speelt. Vanaf dan zal het makkelijker zijn om uit te vissen wat we moeten doen."