CGI-doorbraak zorgt voor realistischere weergave van huid
Een team van onderzoekers van het USC Institute for Creative Technologies en het Imperial College Londen hebben een nieuwe techniek ontwikkeld voor het grafisch simuleren van menselijke huid. Dat is altijd al erg moeilijk geweest, waardoor CGI-personages in cutscenes of films niet altijd geloofwaardig overkomen. Dit komt omdat het moeilijk is de kleine, subtiele maar significante veranderingen in de microstructuur van de huid weer te geven, maar daar hebben deze onderzoekers nu dus iets op gevonden.
De complete technische uitleg gaat ons petje vermoedelijk te boven, maar het komt er eigenlijk op neer dat men blur toevoegt wanneer de huid wordt uitgerokken, terwijk men de details verscherpt wanneer de huid wordt samengedrukt, waardoor een over het algemeen realistuschere CGI-expressie van de huid kan waargenomen worden.
Het is nu afwachten hoe deze techniek zich verder zal ontwikkelen en hoe andere partijen, zoals de game-industrie en Hollywood, hier al dan niet gebruik van zullen maken. Sowieso lijkt het onwaarschijnlijk dat deze technologie snel in real-time in games zal worden geïmplementeerd, maar voor CGI- cutscenes en -films zou dit misschien wel eens snel geïmplementeerd kunnen worden.