Unity 5 gelanceerd
Niet toevallig in de week van de Game Developers Conference is Unity 5 gelanceerd. De nieuwe engine brengt uiteraard heel wat verbeteringen en nieuwe features met zich mee. Zo is de belichting er weer stevig op vooruit gegaan dankzij real-time global illumination en een physically-based standard shader. Ook reflecties hebben stappen voorwaarts gezet, evenals de physics dankzij een nieuwe physics engine. Verder is er meer flexibiliteit in het animatiesysteem voorzien, wat voor betere en krachtigere animaties zorgt.
Voorts is aan het gebruiksgemak van de editor gesleuteld, met bijvoorbeeld een nieuwe audio mixer. Hierbij aansluitend is het voor gebruikers van Unity nog steeds een groot voordeel dat de engine veel platformen ondersteunt, waardoor één game met hetzelfde codewerk meteen voor heel wat verschillende platformen kan worden uitgebracht. Unity 5 ondersteunt momenteel 21 platformen, van pc en consoles, over mobiele platformen, tot opkomende platformen zoals virtual reality en browsers.
Wat het prijskaartje betreft, zijn er twee opties. Er is een gratis versie beschikbaar voor persoonlijk gebruik, maar die heeft wel enkele beperkingen. Voor 75 dollar per maand is er de versie voor professioneel gebruik, die alle opties bevat en die dan ook toelaat om gecreëerde content te verkopen. Content die gemaakt wordt met de Unity 5 engine is ook effectief helemaal van de maker zelf, dus er wordt geen bepaald percentage van de inkomsten gevraagd zoals bij de Unreal Engine 4.
Alle info over Unity 5 is te vinden via de officiële website. Hieronder dan weer kan je wat demonstraties bekijken.