Valve en HTC onthullen virtual reality headset
Vandaag gaat in San Francisco de Game Developers Conference van start, waar Valve zoals eerder aangekondigd zijn eigen virtual reality headset zal tonen. Een beetje onverwacht evenwel werd de hardware in kwestie gisteren al uit de doeken gedaan en dat door HTC.
HTC en Valve werken dus samen voor een nieuwe virtual reality headset, die werd aangekondigd als de HTC Vive. Heel veel is er wel nog niet bekend over de HTC Vive, maar wat we wel al weten, klinkt veelbelovend. Zo heeft de HTC Vive twee schermen met telkens een 1200 x 1080 resolutie die 90 fps kunnen halen. Ter vergelijking: de tweede dev kit van Oculus Rift moet het stellen met één scherm met 1080p en 75 fps. Normaal zal de consumentenversie van de Oculus Rift wel nog betere specs kunnen voorschotelen.
De HTC Vive zou voorts met een motion-tracking basisstation komen dat de beweging van de virtual reality headset in een kamer kan traceren, mogelijk doordat een camera op de headset ziet waar de headset zich precies bevindt ten opzichte van het basisstation. De Oculus Rift doet voorlopig het omgekeerde, zij het met hetzelfde effect. Bij de Oculus Rift wordt momenteel namelijk een camera gebruikt die de headset detecteert op basis van tracking bolletjes die op de headset hangen. Wel is het zo dat ze ook bij Oculus VR al hebben geëxperimenteerd met het bevestigen van een camera op de Oculus Rift zelf, dus het zou kunnen dat men alsnog daarvoor opteert.
HTC sprak verder over "VR controllers" die erg intuïtief zouden zijn, maar meer informatie daarover kwam er nog niet.
De HTC Vive zou dit jaar al effectief beschikbaar worden gesteld voor consumenten, en komende lente zouden developers ermee aan de slag kunnen. Nu HTC de eer heeft gehad van de officiële aankondiging, is de kans reëel dat Valve deze week met wat meer concrete details zal komen, en hopelijk ook met wat demonstraties zodat we ons een beter beeld kunnen vormen van wat we mogen verwachten.