NVIDIA ontkracht samenzweringstheorieën over maanlanding
NVIDIA heeft Maxwell, zijn nieuwe GPU-architectuur waar de nieuwe GeForce GTX 980 en GTX 970 gebruik van maken, gebruikt om samenzweringstheorieën omtrent de maandlanding te ontkrachten. Veel van die theorieën stellen dat de belichting verschillende foto's van de maanlanding onmogelijk is (bijvoorbeeld omdat Buzz Aldrin oplicht terwijl hij in de schaduw staat) en dat de maandlanding dus in scène werd gezet in een studio op aarde. Via Maxwell heeft NVIDIA nu evenwel bewezen dat de belichting op de foto's wel degelijk klopt.
Dankzij Maxwell is het nu mogelijk om global illumination in real-time te genereren. Global illumination is een verzamelterm voor een groep algoritmes die gebruikt worden om 3D-computergraphics te voorzien van een uiterst realistische belichting, door te simuleren hoe het licht (meermaaks) afketst op verschillende oppervlakten. Voorheen kon global illumination al gebruikt worden voor bijvoorbeeld films, maar het real-time toepassen in bijvoorbeeld games kon nog niet. In plaats daarvan moest de dynamische belichting door graphics designers gesimuleerd worden, wat vaak een minder realistisch beeld gaf. Nu evenwel is er dus dankzij Maxwell de kracht om global illumination in real-time te bekomen.
Bij NVIDIA gingen ze op zoek naar een manier om deze nieuwe optie te demonstreren en uiteindelijk kwam men dus uit bij het mysterie van de maanlanding en sommige foto's ervan. Door de hele scène van de maanlanding virtueel na te bouwen en rekening te houden met alle elementen uit die scène, kon worden bewezen dat het licht van de zon in die specifieke situatie er inderdaad voor zorgde dat Buzz Aldrin oplichtte, ook al stond hij in de schaduw.