Oculus Rift en STEM-systeem zorgen voor knappe lightsaber demo
Met de Oculus Rift en Project Morpheus lijkt virtual reality op het punt te staan om door te breken, maar tot de virtual reality headsets effectief gelanceerd worden, wordt er nog volop mee geëxperimenteerd door allerlei partijen. Zo zagen we al heel wat knappe demo's passeren en nu is er weer eentje opgedoken. Deze keer krijgen we misschien wel de ultieme lightsaber game voorgeschoteld, en dan hebben we het niet over Kinect Star Wars 2.
De demo in kwestie werd gemaakt door Sixense, een bedrijf dat een systeem genaamd STEM heeft ontwikkeld. Dat systeem betreft een motion tracking platform voor games, waardoor bewegingen van de speler in een game kunnen worden weergegeven. Wanneer je dit gaat combineren met de Oculus Rift, zet je een niet onbelangrijke stap voorwaarts wat virtual reality betreft. De Oculus Rift alleen laat je namelijk wel om je heen kijken in een virtuele omgeving, maar de rest van je lichaam is niet echt "aanwezig". Door STEM Packs in je handen te houden en die te combineren met de Oculus Rift, kan een spel evenwel perfect nagaan waar je armen en handen zich bevinden en de bewegingen daarvan in de game in real-time weergeven. Kortom: wanneer je met de Oculus Rift op je hoofd en STEM Packs in je handen naar beneden kijkt, dan zie je je armen en kan je daar gewoon mee bewegen om ze in-game te gebruiken.
Ter demonstratie heeft Sixense dus een demo gemaakt voor een lightsaber game, waarbij de speler eerst één lightsaber en vervolgens twee lightsabers gebruikt. Het resultaat kan je hieronder bekijken en is best indrukwekkend, maar goedkoop is het niet. Een dev kit van de Oculus Rift kost momenteel 350 dollar en hoewel nog niet geweten is hoeveel de consumentenversie zal kosten, zal het vermoedelijk nog steeds een stevige investering zijn. Voor een set van twee STEM Packs betaal je vervolgens nog eens 299,99 dollar. Voor drie trackers is het 389,99 dollar en voor vijf trackers is er een prijskaartje van 579,99 dollar. Prijzig dus, maar mogelijk kunnen gelijkaardige resultaten bereikt worden met goedkopere hardware ook, zij het dan misschien niet even nauwkeurig. Sony lijkt hetzelfde principe bijvoorbeeld min of meer te kunnen toepassen met behulp van Project Morpheis, de PlayStation Camera en PS Move.