Sega Game Gear, twee decennia later
We herinneren hem misschien niet zo goed meer, maar sommigen onder ons zullen deze handheld nog gekregen of aangekocht hebben. Voor diegenen die er ooit eentje in hun bezit hadden, lijkt het misschien niet zo lang geleden dat ze met Sonic ringen aan het verzamelen waren, zware gevechten aangingen in Shining Force of zelfs de straten proper maakten bij het spelen van Streets of Rage. Alhoewel de actie nog vers in ons geheugen gegrift staat, is het ondertussen reeds twintig jaar geleden dat de Sega Game Gear zijn intrede maakte in de Europese winkelrekken.
Historiek
De Sega Game Gear zag 21 jaar geleden het levenslicht in Japan, om op 26 april 1991 voor de Europese markt te verschijnen. Deze kleine zwarte parel was Sega’s reactie op de Nintendo Gameboy en de Atari Lynx, die sinds 1989 verkrijgbaar waren. Hierdoor lanceerden ze het toestel met een relatief grote achterstand op de concurrentie, wat aan het einde van de rit een bepalende factor bleek voor het verkoopsucces. Wanneer we de verkoopcijfers van de Game Gear met die van de Gameboy vergelijken, zien we hoe groot de impact hiervan wel niet was.
Zo strandde de teller voor de Nintendo Gameboy/Gameboy Color op zo'n 119 miljoen stuks, terwijl Sega's kleine patser het moest stellen met slechts elf miljoen verkochte exemplaren. Na de PSP, is het toestel nog steeds de best verkopende handheld die niet door Ninty werd vervaardigd. Sinds de release zijn er zo'n kleine vierhonderd titels verschenen voor het apparaat, waarvan de laatste games in 1997 het levenslicht zagen. Tussen deze titels vinden we trouwens talloze ports terug van Sega's Master System: Shinobi, Ninja Gaiden, de Sonic games en vele anderen.
Opboksen tegen de competitie
De Game Gear was, ondanks zijn beperkte succes, best een aantrekkelijk toestel. Het apparaat was mooi afgewerkt en lag makkelijk in de handen, wat in die tijd niet vanzelfsprekend was voor een handheld. Niet alleen het uiterlijk was een pluspunt bij deze handheld. In vergelijking met de ontzettend populaire Gameboy, lag de grafische kwaliteit van de verschenen games stukken hoger. Zo was het toestel, net als de Atari Lynx, voorzien van een kleurenscherm. De Lynx was eigenlijk de krachtigste handheld op alle vlakken behalve de controls, waarin 'de kleine van Sega' dan weer uitblonk.
Helaas bracht de krachtigere hardware van de Game Gear ook een groot nadeel met zich mee; op drie uurtjes speeltijd verbruikte het ding zes AA-batterijen, terwijl de Gameboy het een tiental uren kon uithouden met vier batterijen. Sega had dit al snel door en verving dan ook het standaard pakket van de Game Gear, naar eentje met een bijgeleverde AC adapter. Wanneer je niet in de buurt was van een stopcontact had je hier natuurlijk niet veel aan. Gelukkig brachten ze nadien nog de PowerBack uit, die de batterijen verving en eveneens via netstroom kon worden opgeladen.
Meer dan enkel games
Net zoals Nintendo dit deed voor de Gameboy, kwam Sega met heel wat accessoires voor hun handheld aanzetten. Hieronder vielen de gebruikelijke vergrootglazen, batterypacks en natuurlijk de linkkabel. Naast de gebruikelijke snufjes, werden er ook twee innovatieve snufjes uitgebracht voor de Game Gear. We hebben het over een TV-tuner en de MasterSystem-converter. Die Tv-tuner was voor ieder kind een droom die realiteit werd, omdat hiermee het gebrek aan een eigen televisie op de slaapkamer tot het verleden behoorde.
Door een plug-in en een antenne was het mogelijk om alle analoge tv-zenders te ontvangen op het (ietwat kleine) scherm van de Game Gear. De spijtige zaak is dat deze functie binnen enkele maanden zo goed als nutteloos werd, aangezien de analoge zenders stilaan uit de ether verdwenen. Je kon het toestel natuurlijk ook gebruiken om er - je moest maar eens zonder TV vallen - oudere consoles op aan te sluiten via de AV-IN poort. Na enig opzoekwerk blijkt dat zelfs de Xbox 360 hierop kan worden aangesloten. De Master Gear-converter was wederom een plug-in die een meerwaarde met zich meebracht, deze zorgde er namelijk voor dat we onze oude MasterSystem-cartridges konden spelen via de Game Gear. Op deze manier had je meteen een ruimere waaier games om uit te kiezen.
Geschreven door ThaMofo